banner-e-course2No rocket science. Kaedah yang saya anjurkan adalah mudah, praktikal & sesuai untuk tahap kita yang ingin mencuba sesuatu yang baru. Kita tinggakan segala graf, spektrometer & alat radas yang kompleks kepada saintis untuk menjalankan ujikaji terperinci.

Untuk tahap ini, kita bermula tanpa segan silu. Satu langkah mudah dalam satu masa.

Add value adalah penambahan bahan lain ke dalam baja asas yang memperhebat prestasi awal baja. contoh baja asas ialah OHN halia & bawang putih yang kita buat ni. Asas sahaja ni, sebab kita membuat teras baja. Tanpa teras, sukarlah hendak merekacipta aksesori dan mencari bahan pelengkap.

madu-2

bahan ‘tambahnilai’ adalah bahan2 yang kita masukkan ke dalam baja asas untuk mempertingkatkan kualitinya. Untuk OHN saya, saya tambah dengan sarang kelulut (lebah kecil), sumber propolis dan madu. Sarang kelulut ni saya dah bincangkan dalam post terdahulu beserta gambarnya dalam post bertajuk ‘madu & propolis’.

Saya memilih sarang kelulut kerana ia mempunyai nilai antioksidan, antikuman dan antikulat yang tinggi. Maka ia akan memperkuatkan fungsi baja OHN saya sebagai penghalau serangga dan penguat sistem imunisasi pokok. Saya buat penambahan seperti berikut:

BEKAS 1: 200gram OHN asli semata-mata.

BEKAS 2: 90gram OHN + 10gram sarang kelulut (10%)

BEKAS 3: 70gram OHN + 30gram sarang kelulut (30%)

Nisbah penambahan boleh dibuat dalam timbangan berat atau timbangan isipadu. Contoh timbangan berasaskan berat bahan:

BEKAS 2: 90gram OHN + 10gram serai wangi (10%)………….(10% w/w)

TImbangan ini bagi kedua-dua bahan dia guna nisbah berasaskan berat. Kaedah ini dinamakan w/w iaitu weight/weight.  

Kalau nak timbang bahan berasaskan isipadu, jadi macam ni pula:

BEKAS 2: 90ml OHN + 10ml serai wangi (10%)………….(10% v/v)

TImbangan ini pakai isipadu pula, ratio 90:10 tu diaplikasikan melalui timbangan isipadu. Kaedah ini dinamakan v/v iaitu volume/volume.

Timbangan w/v atau v/w pun ada juga..kalau susah sangat nak timbang, buh je isipadu kepada berat ke (v/w), berat kepada isipadu ke (w/v) ..bukan nak spesifik sangat pun, cuma pelajaran..🙂

Sekurang-kurangnya bila nampak simbol v/v, w/w, w/v, v/w tu kita dah faham la sikit