slide13slide21slide31slide41

Anda boleh mendapatkan ringkasan kursus dengan klik link dibawah:

http://docs.google.com/Presentation?id=dgfp2hrc_209c58q48g7

Selamat menyambut maal hijrah dan tahun baru 2009. Saya doakan rakan-rakan diberkati Allah dan murah rezeki tahun ini. Sememangnya tahun 2008 kita merasa lagi tempias kegawatan ekonomi seperti sepuluh tahun les. Walaupun tak digembar-gemburkan dengar khabar tamparan kali ini lebih teruk dari 1997.

Semasa saya masih menuntut di universiti, salah seorang pegawai sukarela unit palapes unimas adalah pensyarah, seorang pakar ekonomi negara. Pada waktu itu tahun 2004 beliau telah meramalkan tahun 2008 akan berlaku kegawatan ekonomi yang teruk. Katanya cari kerja cepat-cepat bila recession orang susah nak cari kerja, buang kerja pun ramai.

Bapa saya tidak pernah bersetuju Malaysia sudah pulih daripada kegawatan 1997. Banyak firma guaman gulung tikar & pekerja industri diberhentikan dalam 10 tahun.  Baru-baru ini sebuah keluarga balik duduk di kampung saya. biasanya bila ekonomi stabil sikit orang senasib dengan mereka pulang ke bandar semula.

Rakan saya beritahu dunia tidak beli minyak dari Malaysia. Ia menyebabkan petronas terpaksa memberhentikan ramai pekerja dan menutup cawangan2nya diluar negara. Tahun lepas petronas mengumumkan peningkatan keuntungan berbanding tahun sebelumnya. Wallahu’alam.

Harap tahun ini rakyat Malaysia lebih lasak untuk mengharungi kemerosotan ekonomi ni. Mungkin saya boleh membantu melalui kursus yang saya anjurkan. Menghasilkan baja terbaik barangkali tidak semestinya menghasilkan baja terlaris, tetapi dengan memahami ‘nilai tambah’ untuk penghasilan baja, anda boleh membuat keputusan yang lebih baik bagaimana menyelesaikan masalah pasaran, permintaan, sumber terhad dan tempoh tuaian.

kursus saya ini akan memperkenalkan beberapa perkara:

1) konsep asas baja organik dan perbandingannya dengan konsep baja kimia

2) cara penghasilan mikrob setempat & perbandingan dengan mikrob di pasaran

3) cara analisis kimia melalui cerapan, unit & alat pengukurannya

4) bahan2 tambah nilai & fungsinya

5) cara buat baja kompos / bokashi, IMO dan baja foliar / semburan dan penggunaannya

6) menyingkap bahan-bahan yang digunakan oleh ‘big players’ dan mengapa

pada bulan kedua insya allah saya akan melancarkan campuran aditif untuk baja kompos. bulan april kursus ini akan dipecahkan kepada dua jenis kursus. pertama: kursus penghasilan baja organik dan teknologi EM (asas), kedua : kursus tambah nilai baja bio-organik.

payment untuk trading ni lewat dari jangkaan saya, maka dewan depan rumah tu belum sempurna lagi. kalau ada pihak yang berminat untuk berkursus di Lenggong 17 Januari 2009 ni (sabtu) saya buka untuk 5 0rang penyertaan sahaja.