slide11slide23slide31slide4slide5slide6slide7

PROJEK MINI UNTUK ESOK: OHN

Gambar2 berikut adalah panduan step-by-step untuk menghasilkan baja OHN menggunakan bawang putih dan halia. Ini adalah cara penyediaan yang saya gunakan selalu, terutamanya bila sumber bahan mentah terhad atau balang bersaiz kecil. OHN saya ni seberat 400gram. 

Selain cara ini, lebih mudah jika anda hasilkan OHN 1kg terus.

Bahan-bahan:

250gram halia

250gram bawang putih

500gram gula merah

tidak rugipun kerana kegunaannya luas, sekali bancuh sahaja boleh pakai lama. baru-baru ini saya berikan OHN saya kepada rakan yang anak lembunya kena penyakit ‘puru’. kita tengoklah apa hasilnya nanti🙂

Lebih seronok kalau projek ni buat dengan keluarga, ibu, adik beradik atau anak2. lebih meriah. boleh beri pendedahan pada mereka sama. Kalau anda mahu tahu lebih banyak mengenai OHN, bolehlah dapatkan manual natural farming dari jabatan pertanian berharga RM10, saya buat marketing free je ni, saya tak jual manual tersebut.

Ok, rakan-rakan yang dihormati sekalian. Selamat mencuba dan selamat beramal!

HOMEWORK UNTUK LUSA:

Cari maklumat dan buat bacaan mengenai bawang putih dan halia. Kita akan diskus!