pada pendapat saya, penghasilan baja organik adalah mengenai penghasilan cuka. rasulullah s.a.w pernah bersabda: cuka adalah bumbu (seasoning) para nabi sebelumku. bererti teknologi cuka merupakan antara teknik pembuatan tertua dalam peradaban dunia, sememangnya ilmu ini berkembang dari satu tamadun ke satu tamadun, terutamanya sekali di bumi anbia’ seperti afganistan, iraq dan india.

andakah anda tahu bahawa sebelum berlaku peperangan, orang iraq dan afgan sangat bijak dalam bidang agrikultur dan natural farming? teknologi dan kebijaksanaan mereka dalam bidang sains pertanian sangat mengkagumkan, mereka mampu membina sistem pertanian bersepadu dengan sistem saliran yang mantap di bumi yang diseliputi pasir. mereka mempunyai makmal baka tumbuhan yang terbaik di muka bumi sebelum di hidu oleh para seteru. banyak tinggalan berharga dalam ilmu ini musnah dan lenyap kerana peperangan dan untuk kedua-dua negara kembali stabil, ia mengambil masa berpuluh-puluh tahun lagi*.

kini rakyat negara-negara tersebut dalam kemiskinan, mereka tidak mampu membeli baja NPK dan sistem fertigasi untuk kelangsungan perniagaan. mereka bergantung sepenuhnya kepada pertanian organik, natural farming, alam sekitar, hubbul minallah dan konsep 3T-tanam, tinggal, tuai. apakah rahsia survival mereka?

bagi tahap pemahaman umum dan rendah macam saya ini, memahami konsep asas adalah mencukupi dan amat penting. konsep asas penghasilan baja organik adalah 1:1. maaf kalau salah, mungkin mazhab kita berbeza.

adakah bahan-bahan organik di sekitar anda membuatkan anda berfikir? contohnya nak menghasilkan baja organik ada dua mangkin biologi/biocatalyst iaitu cacing dan bakteria setempat. secara umum kita mengetahui 1kg cacing boleh makan 1kg makanan dalam 1 hari. maka nisbah cacing kepada makanan = 1:1. manakala anggaran sumber tenaga/gula merah untuk mengkultur bakteria juga 1:1 untuk 1 minggu. enzim juga sejenis mangkin biologi, boleh anda beritahu saya berapa nisbah enzim dengan bahan penghasilnya (hormon?) untuk tempoh berapa lama ?

anda bertanya kepada saya apakah formula yang tepat untuk menghasilkan baja yang bermutu. kalau saya tahu jawapan itu saya tidak menulis blog rasanya, saya jual saja formula tersebut dan tuan2 mesti membayarnya. pasti saya tidak berikan secara percuma. sebab itu bangsa asing boleh mempermainkan dan mempengaruhi minda kita dengan dakyah barang import, sebab kita tidak mencuba mencari jawapannya sendiri.

kalau anda inginkan rahsianya, mulakan dahulu membuat baja yang paling cikai. saya berikan resepi percuma disini, adakah anda sudah mencubanya? pakai dan tengok kesannya. kemudian buat baja yang standard sikit, pakai dan bandingkan. ulangi cara ini. anda tidak yakin dengan keupayaan sendiri kerana tidak pernahpun mencuba bahan yang mudah, bahan yang rosak, bahan yang mahal, bahan yang kasar, halus…manakan dapat rahsianya…