Musim buah ni banyak buah yang gugur seperti pokok dokong di rumah saya. Saya sedang menghasilkan larutan IMO berasaskan buah-buahan tempatan. Saya mengutip buah-buah yang gugur, samada buah muda atau masak yang nampak masih elok. Saya mengikut saranan seorang pengusaha baja organik  seperti berikut:

BAHAN-BAHAN:

Buah-buah lembik/masak @ muda (sumber saya: dokong, manggis, betik)

1kg gula merah

sekepal zeolite

1 tong sampah hitam

air

LANGKAH-LANGKAH (cara saya):

1. buah -buahan dibersihkan dengan air sungai

2. cincang buah kepada saiz yang kecil

3. isikan buah dlam tong sampah hitam sehingga 3/4 penuh

4. masukkan gula merah dan zeolite. gaul rata-rata

5. isi air sungai hingga paras yang menenggelamkan buah. jangan isi penuh tong, proses fermentasi akan meningkatkan paras air, larutan akan melimpah

6. tutup penutup botol. biarkan seminggu.

Bila anda ingin mengambil jus IMOnya, tekan buah-buahan tadi dan gunakan penapis santan/tepung untuk menyaring pepejalnya. kalau disimpan dengan baik, larutan IMO boleh dipakai 1-3 tahun. Pertama kali buat mungkin gagal. Itu kebiasaan. Utamakan kebersihan semasa membuat larutan IMO. buat kompos tak apalah, sebab gaul dgn tanah dan tahi juga.

Larutan boleh dipakai dengan mencairkan pada nisbah 1:100, 1:500 dan 1:1000.

—————————————————————————————————

update pada 27 April 2009

resepi ini ada sedikit renovasi untuk menjadikannya lebih berkesan dan tidak terlalu asidik. penambahan tersebut ialah tambahkan 5k-8g gula merah, bukan 1kg, serta masukkan 50ml EM1.