FORUM UNTUK PANDUAN BUAT BAJA

Adakah anda pun seperti saya, berminat dalam ilmu penghasilan baja? Anda tidak tahu kemana hendak bertanya dan dimana hendak mencarinya? Hari ini saya bongkarkan tempat pertapaan yang anda wajib kunjungi.

Ada beberapa persinggahan di internet ini yang mengumpulkan newbies dan pakar untuk berkongsi, berbincang dan mengambil aktiviti berkenaan pembikinan baja organik, baja kimia, racun dan teknik pembajaan.

THREADS: BOKASHI, KAEDAH TERKINI PENYEDIAAN MEDIA UNTUK TANAMAN
Threads ini boleh didapati di forum bicarajutawan. Saya wujudkan threads tersebut semasa mula berjinak-jinak dalam baja organik untuk berkongsi maklumat mengenai EM. Banyak panduan dan maklumat yang ditambah-tambah melalui perbincangan dengan rakan-rakan maya.

THREADS: TERNAKAN CACING KOMPOS
Disini ada ramai otai vermikompos dan vermikultur berkumpul bertukar-tukar pendapat, berkongsi cara-cara pembuatan medium cacing dan vermikompos serta tips-tips penjagaan cacing. antara nama besar adalah pak itam, pak uda, dan ramai lagi.

THREADS : group discussion, baja buat sendiri

Disini cara membuat baja kimia seperti baja fertigasi A dan B. abang mat adalah salah seorang otai yg sudi menjawab setiap pertanyaan newbie.

 THREADS : GROUP DISCUSSION: buat racun/pesticide/insecticide

Join rakan-rakan maya membincangkan mengenai racun pertanian buatan sendiri.

Tagged

15 thoughts on “FORUM UNTUK PANDUAN BUAT BAJA

  1. zawai ismail says:

    boleh tak buat bisnes benda nih jual kat internet macam yang selalu masuk kat e-mail aku ni…aku nak tanya eloktak benda-benda jutawan macam nih …kompius kau..maklumlah aku internet kureeeeenggg

    http://www.jutawanautomatik.com/recommends/duit-duit

  2. MELOR says:

    huh, camne internet kureng lak, duit masuk berkepuk kat link tuh

  3. ruby says:

    dimana bolih beli kompenan baja fertigasi A dan B. Dan bolih tunjuk macam mana bancuh…ruby 013 3435833
    rubiahb@tm.com.my harapdpt bantuan..

  4. Sabri Aziz says:

    Salam,

    Cik Puan Melor,
    Bolehkah bokashi dijadikan makanan ternakan ruminan.

  5. MELOR says:

    boleh, dgn skt modifikasi. biasa org pakai napier, EFB.. tu kira kompos jg la tu. kita panggil bokashi feed

  6. MELOR says:

    komponen? bukan nak beli baja A + B terus?
    cuba cari abang mat di http://www.bicarajutawan.com, ni mmg otai baja kimia

  7. ruby says:

    Abang Mat dr bicarahutawan …
    mengapa saya xleh buka website bj…Saya sangat memerukan pertolongan camne nak buat baja A dan B. Bukan jasa tidak ekonomi saya susah nak dpt baja air tepu. Anak saya kejap makan …kejap tak makan takut mati pulak.

  8. MELOR says:

    saya dah cek link tu, ok je.
    cuba sekali lagi.
    bila cursor pointing ke link tu, dalam 2 saat akan keluar snapshot/gambar kecil website tu, klik pada gambar website.

  9. salleh says:

    saya bekerja dildg sawit, pokoknya tak subur kerana kurang hujan & tanah tak sesuai.penggunaan baja biasa telah ditabur selama 25 tahun lebih. kesan pada tanah dan baja yg ditabur kurang efektif. bagaimana saya nak mencuba em dikawsan yang mungkin batiria juga tak aktif?

  10. andan says:

    hello selamat tngari,saya amat berminat manganai baja organik yg bukan dpbuat daripada jenis2 tahi.saya ada tanam gaharu lbikurang 2000 pokok,baru saya tanam .persoalannya,saya nak belajar dari MELOR cara wat baja organik dan cara2 membaja.ne pkk gaharu saya sa tak pakai yg ada kimia dan jenis2 tahi,sbp saya nak yg berkualiti.arap MELUR dapat tjuk ajar saya TQ.

  11. andan says:

    saya nak belajar baja organik jenis air sbp senang d sembur TQ.

  12. biz wang pos says:

    berminat dgn biz wang pos..sms mnama dan alamat ke no 0142143087…dgn modal rm 60 rasa la pengalaman peti surat rumah sy di penuhi sampul surat yg berisi wang pos dgn byk…..

  13. z says:

    cik melor,sy nak tanya..
    baja organik ape sesuai untuk tanaman padi?
    bagaimana nak hasilkan baja organik tersebut dengan sendiri??

  14. Fauzi says:

    Cara nak buat baja potash MOP

  15. hawoff says:

    I am newby here :)

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 43 other followers

