GULA MERAH / MOLASSES

Malaysian have some difficulty in acknowledging the right ‘gula merah’ or molasses used in most effective microorganism (EM) articles and blogs all over the net. The discussion on the term of ‘molasses’ could lead to confusion sometimes.

I met a few people in the industry that gives me clearer picture, as I always been asked this kind of question many times before. Molasses known as gula merah in Malay commonly relates to unprocessed brownish sugar utilized as sweetener in food industry. Gula merah is closely related to orang melayu (Malay) for a very long time as a main ingredient in cooking. Our traditional food such as puteri berendam, wajik and penderam are molasses based desserts.

To make it more complicated, there even more categories of unprocessed gula merah, for instance gula apong, gula melaka, gula perang from different source of plants. So which of these is suitable to use for brewing EM or IMO or fermented fruit juice?

All type of sugar can be use to make organic fertilizer. Even the famous chemically treated white sugar in your coffee is an acceptable option. I have been told that an Iraqi man who live in Kelantan for 25 years is using white sugar to make IMO and he is a famous organic fertilizer manufacturer. Very simple. He use whatever resources he have. Im sure he is an expert, Iraq is reknown for its high agricultural technologies for centuries. They even have the best farming practice and ancient secrets.

I wonder who dare to make FFJ using stevia..

Molasses in agricultural industry is the concentrated unprocessed sugar, lay on the bed of sugar tank in sugarcane processing mill. It is slightly dense than regular gula merah and yellowish in colour. This is the type of molasses used in farming or EM/IMO processing plant.

To let you have easier access to the right molasses, our company also supplies industrial molasses and we are in position to increase stock up to 5 tons/month. Price is negotiable.

About these ads
Tagged

24 thoughts on “GULA MERAH / MOLASSES

  1. Salam kak..
    FFJ?
    stevia?

  2. MELOR says:

    FFJ = fermented fruit juice
    FFJ tu baja daripada buah yang akak letak disini

    Stevia in gula dari pokok stevia
    klik disini :
    http://www.bio-asli.com/herb/stevia.asp

  3. Ishak says:

    Kalau lebih murah, rasanya takde masalah guna stevia kerana dosnya 1/3 gula…ramas je daunnya dalam campuran tu. Yg di perlukan gula kan. FKW (fermented kitchen waste -hehehe..ade ke singkatan tu?) yg saya buat dulu rasanya menjadi – kalau berdasarkan baunya dan juga kesan pada pokok delima saya. Saya guna gula pasir sikit, durian yg lekat kat bahagian dalam kulit dan juga batang tebu yg saya cincang2 krn gula merah takde.

  4. MELOR says:

    cik ishak pakai stevia ye :)
    manis tak stevia tu berbanding gula biasa?
    lain tak rasanya bila campur dalam teh atau makanan?

  5. Ishak says:

    Pernah guna dulu. Sekitar tahun 80′an. Kalau dapat benihnya nak juga tanam dan guna. Manisnya tak setajam gula pasir ..

  6. MELOR says:

    saya mula mengenali stevia di MAHA2008. ada seorang pensyarah UPM bangsa omputih tergesa-gesa masuk ke booth saya mencari baja organik untuk stevianya.
    di maha kebanyakan tanaman pameran meragam kerana dipindah-pindah dan suasana yang tidak sesuai.

  7. zolkeplee mhd says:

    ape tugas gula merah dalam medium em nie? selain dr itu mcm maner bakteria tu seronok mkn gula pulak yer.

  8. mahadhir says:

    Stevia daun dia manislah cik melur tapi benih mahai lani ,kena biak sikit kalau sepokok tu ada 30 helai daun habis kat budak-budak ja.

  9. MELOR says:

    zolkeplee
    gula merah sebagai sumber tenaga. macam kita jg, gula tu ‘menambah manis dan appetite’ dalam makanan. kalau gula merah takda, bakteria tu terpaksa bersaing hidup dgn bakteria jahat.

  10. MELOR says:

    zolkeplee
    gula merah sebagai sumber tenaga. macam kita jg, gula tu ‘menambah manis dan appetite’ dalam makanan. kalau gula merah takda, bakteria tu terpaksa bersaing hidup dgn bakteria jahat.

    mahadhir
    terima kasih kerana info mengenai stevia. rupanya stevia ni pemanis je, tak ada unsur sumber tenaga pun.

  11. Assalamualaikum..

    Cik Melur, maaf mengganggu, pada pendapat saya, yang manis tu mesti ada kandungan gula – biasanya gula ringkas dalam tumbuhan samada dalam bentuk selilosa, glukosa etc. dan apabila dicerna maka terhasilah tenaga dan CO2, pendapat saya ada unsur tenaga disini.

  12. mahadhir says:

    Assalamualaikum..
    tumpang tanya EM blh campur dengan racun serangga dak untuk tanaman padi? Saya dah bagi kat bapa saudara di Perlis. Pagi ni dia try. Mungkin soalan ni soalan bodoh tapi lebih baik soalan bodoh dari kita terus bodoh.

    Saya setuju dengan pendapat ayahanda, penggunaannya yang sedikit berbanding dengan gula biasa mungkin mengurangkan kandungan gula dalam badan. Mungkin satu hari kita minum teh o bersama sehelai daun stevia menggantikan sesudu gula. Bukan nak jimat tapi nak jaga kesihatan .

  13. MELOR says:

    ayahanda
    saya juga kurang arif tentang hal ini, tetapi mgkn ada benarnya setiap pemanis itu mempunyai gula, tetapi mngkin kadar glukosanya berbeza dan ada bahan aktif lain yg menguatkan rasa.
    contohnya ibu gula yg diharamkan di negara kita, penggunaannya sedikit sahaja sudah memaniskan sejag kopi.

  14. MELOR says:

    cik mahadhir
    maaf kerana lambat menjawab soalan ini, saya telahpun menjawabnya semasa cik mahadhir call tadi, tetapi saya jawab disini untuk berkongsi dgn org ramai

    racun serangga kimia terlalu pekat dan terlalu toksik kepada mikrob. penggunaan/bancuhan direct akan menyebabkan EM mati. sebaik2nya guna berasingan atau salah satu sahaja.

    Tada soalan yg diperkecilkan, cik mahadhir. sebarang maklumbalas dialu-alukan di blog ini.

  15. nazli says:

    blh saya dptkan quotation untuk molasses.
    blh email pd sy as soon as possible?

  16. MELOR says:

    cik nazli
    ok, kita berhubung dgn emel

  17. baby says:

    kalau dari saintifik dipanggil stevia bahasa melayu dipanggil apa?kalau saya nak beli benih nya ada jual ke ? kat mana? dan bagaimana cara penjagaannya

  18. MELOR says:

    baby
    saya pun tidak mahir pasaran dan tanaman stevia ni. stevia ni bkn berasal dari sini, saya kurang pasti kalau ada nama tempatan.

    maybe baby blh googlekan.

  19. Ishak says:

    Cuba lihat kat sini… http://melur.com/myherba.asp?plant_id=255&cat=HERBA. Saya tak sempat cek beliau ada stok atau tidak

  20. laily says:

    saya cube buat bio enzymes menggunakan kulit buah+70:30 air beras bersama gula merah.bile dah jd,mcm mane kite nk gune sbagai baje.sbab kalo xslap saye hasil ini juge boleh digunakan sbagai pembersih(untok lonkang dan toilet contohnya).boleh terangkan bagaimana bahan ini boleh bertindak dalam kedue2 keadaan yg sgt berbeza.

  21. MELOR says:

    panduan asas dia sama saja utk 2 kegunaan ini: pencairan 1:1000. kalau nak buat baja semburan, 1 sudu baja tadi campurkan dgn 1000 sudu air, gitulah perumpamaannya. sama juga nisbah tu utk cuci tandas, hilang bau hancing tandas. ia begitu magis sehingga blh guna utk 2 fungsi berbeza ni kerana BAKTERIAnya. bakteria berguna tersebut makan sisa organik, mempercepat pereputan, meringkaskan zat nutrien utk penyerapan tanaman dan menukarkan ammonia kepada nitrat di tandas tu. maka bau amonia td hilang dan bakteria jahat tidak membiak, maka tidak berlaku pertumbuhan kulat dan bau busuk melarat di tandas. sama juga implimentasi prinsip ini dalam baja. ok laily? presentation apa tu?

  22. laily says:

    owh.begitu.ok2.
    sebenarnye,saye mewakiliki skolah untok prensent kan mengenai bio-enzymes baja ini untok dinilai oleh pihak Toyota Eco Rangers.tp,tade maklumat2 yg berkaitan mengenai bio-enzymes ini oleh kerne aktiviti ini dijlnkan disekolah dibawah kelab bumi hijau skolah.aktiviti ini jgak djlnkan cuma diberikan pendedahan mengenai cara2 tapi xterangkan bagaimana bahan itu bertindak.trima kaseh atas maklumat yg cik kasi.=)

  23. MELOR says:

    selamat berjaya laily
    jgn lupa updatekan blog ni bila sudah selesai program..saya nak tahu juga :)

    p.s.: bagus isi blog anda, saya tersentuh membaca post mengenai kebijaksanaan ayah anda

  24. hafiz says:

    kak Melor,

    Mana saya boleh beli molasses ni ye?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 43 other followers

%d bloggers like this: